Search

Καθηγητής Ξενοφώντας Μουσάς: Πρεσβευτής του πολιτισμού με το Μηχανισμό των Αντικυθήρων

Καλησπέρα σας! Σήμερα εγκαινιάζουμε τον όμορφο αυτό διαδικτυακό χώρο του peoplenews.gr με πρώτη προσωπικότητα τον Καθηγητή Ξενοφώντα Μουσά και το Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Ευχαριστώ τη Δρ. Επικοινωνίας, Βίκυ Μπαφατάκη, για την εμπιστοσύνη και τη χαρά της συνεργασίας. Αρχικώς, ήρθε στη ζωή μου ένας άλλος υπέροχος άνθρωπος, ο σκηνοθέτης, μουσικός και συγγραφέας, Νίκος Παπακώστας και εκείνος έπειτα, με έφερε σε επαφή με τον Καθηγητή Ξενοφώντα Μουσά. Από την πρώτη στιγμή, διέκρινα το πάθος του για τις επιστήμες, αλλά και τη μεγάλη αγάπη που τρέφει για την Ελλάδα. Ο Ξενοφώντας Διονυσίου Μουσάς, είναι αστρονόμος καθηγητής φυσικής διαστήματος και συμμετέχει σε πειράματα διαστημικών αποστολών της NASA και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος. Είναι βραβευμένος από τη NASA λόγω της συμμετοχής της ομάδας του Πανεπιστημίου Αθηνών στην αποστολή Οδυσσέας, πάνω από τους πόλους του ηλίου. Είναι γνωστός παγκοσμίως για τις επιτυχημένες μελέτες του Μηχανισμού των Αντικυθήρων. Πριν από αρκετά χρόνια, κατά τη διάρκεια της περιήγησης μου στο Μουσείο Αθηνών, προς μεγάλη μου έκπληξη βρέθηκα σε παρουσίαση του ντοκυμαντέρ για το Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Θέλω να πω, ότι τίποτα δε γίνεται τυχαία τελικά και ότι όλα έχουν το λόγο της ύπαρξής τους. Μουσικοί ξεναγοί μας  στο αποψινό ταξίδι θα είναι μελωδίες εξαίσιων Ελλήνων δημιουργών!

       Τι είναι όμως ο μηχανισμός των Αντικυθήρων; 

Καλησπέρα σας κ. Καθηγητά και σας ευχαριστούμε πολύ που δεχτήκατε να απαντήσετε στα ερωτήματά μας. Γιατί είναι τόσο σημαντική η γνώση του μηχανισμού των Αντικυθήρων;

Καλησπέρα σας κ. Kyropoulos και σας ευχαριστώ για την πρόσκληση! Με τη μελέτη του μηχανισμού αλλάξαμε την ιστορία της Ελλάδας, την Παγκόσμια ιστορία, την ιστορία των μαθηματικών, της αστρονομίας, της φυσικής, της μηχανικής, του αυτοματισμού, των υπολογιστών, της φιλοσοφίας και αποδείξαμε ότι οι Έλληνες γέννησαν την υψηλή τεχνολογία σε αντίθεση με ό,τι γράφουν όλα τα βιβλία, ότι δηλαδή οι Έλληνες δεν είχαν τεχνολογία. Αν είναι δυνατόν, αυτοί που είχαν Παρθενώνες να μην είχαν τεχνολογία, αλλά δυστυχώς αυτό έλεγαν και γράφουν τα βιβλία τους.

Με όχημα το Μηχανισμό των Αντικυθήρων, προάγεται ταυτοχρόνως και υψηλού επιπέδου Πολιτιστική Διπλωματία και εσείς μαζί με την ομάδα σας ενεργείτε ως Πρεσβευτές για τη χώρα μας. Σε πόσες χώρες έχετε παρουσιάσει ήδη το Μηχανισμό των Αντικυθήρων;

Κάναμε το Μηχανισμό γνωστό παγκοσμίως. Κάναμε τα Αντικύθηρα γνωστά παγκοσμίως. Τον καταστήσαμε πρεσβευτή της Ελλάδας. Με τις εκθέσεις του Μηχανισμού, τον αναδείξαμε σε θαυμάσιο πρεσβευτή της Ελλάδας που εντυπωσιάζει και δε ξεχνιέται ποτέ.

Με τις εκθέσεις του Μηχανισμού τον καταστήσαμε ένα θαυμάσιο εκπαιδευτικό εργαλείο που διδάσκει τα παιδιά ότι με τις επιστήμες (φυσική και μαθηματικά) μπορούν να μελετούν τη φύση, να κατανοούν, να ερμηνεύουν και να προβλέπουν τα φυσικά φαινόμενα, να διατυπώνουν φυσικούς νόμους με τα μαθηματικά και ότι μπορούμε να φτιάχνουμε αυτόματα βασισμένοι στις επιστήμες. Συγχρόνως διδάσκουμε και φιλοσοφία.

    Το παζλ του Μηχανισμού των Αντικυθήρων δεν έχει συναρμολογηθεί ακόμη

Έχω πραγματοποιήσει πολλές εκθέσεις ανά τον Κόσμο. Η παλαιότερη, με τίτλο Θεοί, μύθοι και θνητοί: Ανακαλύψτε την Αρχαία Ελλάδα, στο Παιδικό Μουσείο του Μανχάταν, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ, 2007 έως 2010, είχε 500 000 επισκέπτες. Ακολούθησαν πολλές στην Ευρώπη το 2009, όπως στα Εγκαίνια του Διεθνούς Έτους Αστρονομίας, IAU Symposium 260 και Έκθεση Τέχνης στη Γαλλία, στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας Λομονόσωφ, στο Κρατικό Μουσείο Σούσεβ Αρχιτεκτονικής στη Μόσχα, πολλές εκθέσεις στην Αίγυπτο, Αλγερία, Πορτογαλία, Βενετία, Γερμανία, στο Πλανητάριο Olsztyn του Αστεροσκοπείου Olsztyn όπου παρατηρούσε ο Κοπέρνικος, Πολωνία, στο Αστρονομικό Ινστιτούτο Σλοβακικής Ακαδημίας Επιστημών, στο Technical University της Βουδαπέστης, στο Μουσείο Gustavianum, στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλας (με την έκθεση μου διπλασιάσθηκε ο αριθμός επισκεπτών του Μουσείου). Το 2010 στο Μουσείο Cosmocaija στη Βαρκελώνη, στο Πανεπιστήμιο του Birminham, στο Πανεπιστήμιο του Reading (School of Systems Engineering & Ure Museum of Greek Archaeology, School of Humanities), στο Goldsmiths College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, στο Clifton College, στη North East Wolverhampton Academy, στη Nikon Metrologies (Oxford) αλλά και πάρα πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα όπως στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών το 2009, στο Ιωνικό Κέντρο στην Αθήνα την περίοδο 2008-2009, στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ρεθύμνου το 2009, την ίδια χρονιά στο Κρανίδι, στη Κέρκυρα, στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, στην Αλεξανδρούπολη, στη Σκιάθο, στη Ρόδο, στη Χίο, στο Σχολείο της Καλλιθέας. Το 2010 στο Θέογνι Μεγάρων, στην Κάλυμνο, στη Σάμο, στο Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, στα Κύθηρα, στον Πειραιά, στο Ναυτικό Μουσείο Κρήτης στα Χανιά, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Λαμίας, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καστοριάς και το 2019 στο Μουσείο Τσιτσάνη στα Τρίκαλα. Αυτή την εποχή έχω δύο εκθέσεις στο Μεξικό και ετοιμάζω έκθεση στη Βουλγαρία.

Με την επιστήμη οργανωνόμαστε και πορευόμαστε  

Τι σας δίδαξε ο εγκλεισμός ως άνθρωπο, αλλά και ως επιστήμονα; Τώρα που η πραγματικότητά μας αλλάζει και η επιστροφή στην κανονικότητα είναι πολύ δύσκολη ως προς την εφαρμογή;

Μας δίδαξε ότι πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες και ότι μπορούμε να επιζήσουμε και με πολύ δύσκολες συνθήκες, κυρίως όμως ότι πρέπει να οργανωνόμαστε και πορευόμαστε με οδηγό την επιστήμη για να ζούμε με ασφάλεια με τα ελάχιστα δυνατά προβλήματα.

Βεβαίως η πραγματικότητα μας αλλάζει και μαθαίνουμε να προσαρμοζόμαστε καλύτερα. Οι Έλληνες έχουμε εξαιρετική προσαρμοστικότητα, ίσως διότι έχουμε μάθει να μην ακολουθούμε τους κανόνες, αλλά να φτιάχνουμε τους δικούς μας. Αυτό μοιάζει αντιφατικό, αλλά δεν είναι. Σκεφθείτε το!

Ως επιστήμονα, δε θα έλεγα ότι με δίδαξε κάτι. Στη διάρκεια του εγκλεισμού, συνέχισα να εργάζομαι διαβάζοντας και γράφοντας όσα είχα σχεδιάσει να γράψω επί 12 με 14 ώρες κάθε ημέρα.

Συνέντευξη στο τηλεοπτικό δίκτυο της CCTV Chinese TV 生日快乐

Κατά τη συνέντευξη έγραψαν σε κάποιο σημείο της την ερμηνεία μου σε φράση του Πλάτωνα:
The writing in Chinese is my interpretation of a sentence of Plato:
“We look at the sky. We admire these beautiful things, the Sun, the moon, the stars the wandering planets and we try to understand what they are. In our effort to understand we develop civilization. Regardless if we really understand or not.”
Γινόμαστε άνθρωποι καθώς κοιτάζουμε τον ουρανό προσπαθούμε να καταλάβουμε τι είναι και στην προσπάθειά μας αναπτύσσουμε πολιτισμό και γινόμαστε άνθρωποι.

Πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων ως πόλος έλξης, όχι μόνο για τους  τουρίστες ,αλλά και για τους Έλληνες;

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι ένας σημαντικότατος πόλος έλξης που εμείς αναδείξαμε και κάθε χρόνο καλύτερα και περισσότερο. Τολμώ να πω ότι υπάρχει ένας νόμος, ότι η έκθεση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων σε ένα μουσείο διπλασιάζει τον αριθμό των επισκεπτών στο μουσείο που έγινε. Αυτό έγινε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ουψάλας, όπου διπλασίασε των αριθμό των επισκεπτών. Για τα άλλα μουσεία δεν έχω δεδομένα.

Κάνουμε επίσης πάρα πολλές ομιλίες. Εγώ έχω κάνει γύρω στις 500 ομιλίες και πολλές εκπομπές στην τηλεόραση, ραδιόφωνο, άρθρα σε εφημερίδες, διαδίκτυο κ.α.

Έχω αναπτύξει υλικό για το Μηχανισμό των Αντικυθήρων σε 13 γλώσσες, ενδεικτικό της διάδοσης της γνώσης. Όλα αυτά προσελκύουν και ξένους. Έρχονται συχνά και οργανωμένα φοιτητές με τους καθηγητές τους ειδικά για το Μηχανισμό. Πολλοί είναι Κινέζοι. Το κύριο ερώτημα των μορφωμένων είναι «γιατί μόνον οι Έλληνες ανέπτυξαν επιστήμες και τεχνολογία βασισμένη στην Επιστήμη».

Θέλω να οργανώσω μεγάλες εκθέσεις για όλο τον κόσμο και σε αυτό ζητώ τη βοήθεια των αναγνωστών σας.

                                                                Το γρανάζι με αριθμό του Δία 45 (ΜΕ)

Πώς θα συμβάλει η διεπιστημονικότητα στην ισορροπία και όχι στην εξισορρόπηση των νέων συνθηκών ζωής;

Η διεπιστημονική προσέγγιση είναι αυτονόητη, τελείως απαραίτητη για την αντιμετώπιση και λύση όλων των προβλημάτων με ολιστικό τρόπο. Οι επιστήμες διδάσκονται χωριστά για λόγους κυρίως εκπαιδευτικούς αλλά και πρακτικούς. Στην εφαρμογή σε όλους τους τομείς, η διεπιστημονικότητα αποδίδει όπως και η συνεργασία των ανθρώπων και των επιστημονικών ιδρυμάτων και των χωρών.

Μηχανισμός των Αντικυθήρων, Πανεπιστήμιο Μπέρμιγχαμ

Αν ήταν εφικτό να συναντήσετε τον αγαπημένο σας επιστήμονα, φιλόσοφο, καθηγητή…τι συμβουλή θα του ζητούσατε για την εποχή μας και τι θα συμβουλεύατε εσείς τους φοιτητές σας;

Θα μπορούσε να μου περάσει από το μυαλό η σκέψη να ευχηθώ να είχαμε το Θουκυδίδη ή τον Αριστοτέλη να μας συμβουλεύουν και έναν Μεγαλέξανδρο, Περικλή και Θεμιστοκλή να ηγηθούν σήμερα και ότι θα ήταν καλή τύχη για την Ελλάδα. Είναι λανθασμένη σκέψη ωστόσο. Η Ελλάδα έχει πολλούς ικανούς νέους εν δυνάμει Μεγαλέξανδρους και Θουκυδίδηδες, ένα νέο Περικλή, Ηράκλειτο κ.λπ. και μάλιστα καλύτερα εκπαιδευμένους, που μπορούν και είμαι βέβαιος ότι θα αναδειχθούν προς όφελος όλων. Οι απαντήσεις στα ερωτήματα και οι λύσεις στα προβλήματα υπάρχουν ή πιο σωστά ανακαλύπτονται στα αρχαία, αλλά και στα νέα βιβλία.

Πολύ θα ήθελα να παρακολουθήσω τη διδασκαλία του Αρχιμήδη ή τα θαυμαστά έργα του στις Συρακούσες όταν πολεμούσε μόνος του τους Ρωμαίους, τις κατασκευές του, να δω τον Ίππαρχο να παρατηρεί τα άστρα, να μάθω τι γνώσεις είχαν εκείνη την εποχή στα μαθηματικά, την αστρονομία και τη φυσική, που η Ελλάδα και μαζί με αυτήν οι επιστήμες, γιατί οι επιστήμες γεννήθηκαν στην Ελλάδα, είχαν φτάσει στο ανώτατο σημείο χάρη στο Μεγαλέξανδρο και από τότε λόγω της Ρωμαιοκρατίας άρχισε να φθίνει.

Έχουμε όμως ανάγκη τον Αρχιμήδη; Στα πανεπιστήμια μας έχουμε πολλούς νέους και άξιους Αρχιμήδηδες οι οποίοι ήδη αποδίδουν. Αυτούς πρέπει να βρούμε. Αυτοί μπορούν εύκολα να αποδώσουν πολλαπλάσια και μάλιστα, αν δομήσουμε ένα καλύτερο σύστημα έρευνας με χρηματοδότηση για τους νέους επιστήμονες και αν πείσουμε τη βιομηχανία να κάνει περισσότερα στην υψηλή τεχνολογία.

Στην Ελλάδα, πιο σωστά στα Ελληνικά πανεπιστήμια, μπορούμε και κάνουμε εξαιρετική έρευνα επειδή έχουμε άριστους νέους, θαυμάσια εκπαιδευμένους, καταλληλότατους για έρευνα, χάρη κυρίως στα μαθηματικά που γνωρίζουν. Φτάνει να επιλέξουμε θέματα που απαιτούν υπέρογκα ποσά. Για παράδειγμα, πού δε χρειάζονται ακριβά αντιδραστήρια, που να μην μπορεί να τα παρέχει το πανεπιστήμιο. Πάντα υπάρχουν θέματα που δεν έχουν σκεφτεί ή διανοηθεί να μελετήσουν κάποιοι άλλοι. Όλοι σχεδόν οι νέοι μας είναι κατάλληλοι για έρευνα. Οι νέοι μας είναι καλά, ίσως και καλύτερα εκπαιδευμένοι για έρευνα από άλλους. Σε κάποιο βαθμό αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι χαοτική και έχουμε μάθει να αντιμετωπίζουμε άγνωστα προβλήματα χωρίς κανόνες. Τους κανόνες τους συνάγουμε ή και τους κάνουμε εμείς.

Πρέπει να παραδειγματιστούμε από την Τουρκία η οποία πριν σαράντα χρόνια δεν είχε επιστήμη και τεχνολογία. Βαθμιαία ωστόσο, επειδή είχε εμπνευσμένους ηγέτες προόδευσε εξαιρετικά. Εμείς είμαστε πολύ καλύτερα εκπαιδευμένοι, αλλά δεν οργανωνόμαστε σωστά.

Πρέπει πάντοτε να βάζουμε υψηλούς στόχους, ακατόρθωτους σήμερα. Πιο ψηλούς από ότι μπορούμε να πετύχουμε τώρα. Με τη βαθμιαία πρόοδό μας, όχι μόνο θα επιτύχουμε τους αρχικούς στόχους, αλλά σε κάθε βήμα θα βάζουμε νέους φαινομενικά τουλάχιστον αρχικά, ακατόρθωτους στόχους και προβλήματα που θα λύνουμε. Ασφαλώς κάποια προβλήματα στην επιστήμη δεν λύνονται σήμερα. Αν μας συμβεί αυτό, θα βρούμε άλλα και πιο ενδιαφέροντα και σημαντικά επιστημονικά προβλήματα στο δρόμο. Έτσι θα πετύχουμε. Πολλές φορές αρκεί ένας καλά εκπαιδευμένος νέος να βρει λύση σε ένα άλυτο μέχρι σήμερα πρόβλημα της επιστήμης ή της ζωής.

Το αρχαιότερο σωζόμενο μηχάνημα με γρανάζια

Ο μηχανισμός είναι κατασκευασμένος από μπρούντζο  και βρισκόταν εγκιβωτισμένος σε ξύλινο πλαίσιο. Έχει προβληματίσει και συναρπάσει πολλούς ιστορικούς της επιστήμης και της τεχνολογίας αφότου ανακαλύφθηκε. Ήταν ένας αναλογικός, όσο και ψηφιακός υπολογιστής, σχεδιασμένος για να υπολογίζει και απεικονίζει τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων, τις εκλείψεις ηλίου και σελήνης, καθώς και φάσεις αυτής. Πρόσφατες λειτουργικές ανακατασκευές της συσκευής τεκμηριώνουν αυτή την ανάλυση. Από τις πρόσφατες έρευνες καταρρίφθηκε η θεωρία ότι εμπεριέχει ένα διαφορικό γρανάζι, όμως ο μηχανισμός της κίνησης της Σελήνης είναι ακόμα εντυπωσιακότερος, καθώς δίνει τη δυνατότητα μεταβλητής γωνιακής ταχύτητας στον άξονα που κινεί τη Σελήνη.

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων προσδιόριζε σωστά τη θέση της Σελήνης, το περίγειο και το απόγειο

Πώς νιώσατε την πρώτη φορά που ολοκληρώθηκε μέσα από τις αλλεπάλληλες εικόνες του σαρωτή ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων;

Είχα «υποσχεθεί», πιο σωστά είχα πει στον τότε υφυπουργό κ. Πέτρο Τατούλη, ότι θα βρούμε τα γρανάζια και πιθανώς γράμματα κρυμμένα μέσα στην σκουριά του μηχανισμού. Ο κύριος Τατούλης μας διορατικός, μας εμπιστεύθηκε και μας έδωσε την άδεια της μελέτης του μηχανισμού, ενώ όλοι οι άλλοι είχαν απορρίψει το αίτημά μας με εξαίρεση τη χημικό του Μουσείου κα Ελένη Μάγκου, που εξαρχής μας στήριζε και η οποία έπαιξε σημαντικό ρόλο στην έναρξη και πραγματοποίηση της μελέτης, όταν όλοι οι άλλοι, ο Διευθυντής πρώτος, είχαν απορρίψει το αίτημα μελέτης με επιχειρήματα ότι «δε χρειάζεται να γίνει αυτή η μελέτη» και «δεν μπορεί να προσφέρει κάτι νέο η μελέτη του μηχανισμού», «η μελέτη αυτή δε θα γίνει» κ.α. παρόμοια. Πράγματι με την πρώτη επεξεργασία των 5000 ακτινογραφιών που αρχίσαμε να λαμβάνουμε βαθμιαία εργαζόμενοι επί 12 ώρες κάθε μέρα, είδαμε κρυμμένα γρανάζια και γράμματα ήδη από την πρώτη μέρα. Ευτυχία, χαμόγελα μέχρι τα αυτιά, και η πρόποση το βράδυ με άφθονο κρασί στα Εξάρχεια δίπλα στο Μουσείο, όπου ήταν «και άλλα γρανάζια!». Η ευχή πάντοτε έπιανε. Τουλάχιστον δυο από τους ξένους τεχνικούς μας, μου είπαν ότι η περίοδο της μελέτης του μηχανισμού ήταν «η σημαντικότερη περίοδος της ζωή μου» και η «ομορφότερη περίοδος της ζωής μου!» και η ατάκα μου σε αυτό ήταν «μην το μάθει η γυναίκα σου!».

                                                                  Το μεγάλο γρανάζι του ήλιου

Η πρώτη μεγάλη ανακάλυψη και ανυπέρβλητη έκλειψη ήταν η διαπίστωση ότι η Σελήνη κινείται στο μηχανισμό, κινείται ακολουθώντας με καλή προσέγγιση το 2ο νόμο του Κέπλερ και ότι συνεπώς προσδιόριζε σωστά τη θέση της Σελήνης, το περίγειο και το απόγειο, όπως και τις φάσεις της Σελήνης, νέα Σελήνη, πρώτο τέταρτο, Πανσέληνος κλπ. και όλα αυτά σωστά.

Όλοι οι μεγάλοι στοχαστές εμπνέονται από ένα όραμα. Ποιο είναι το δικό σας για την πατρίδα μας;

Το όραμά μου είναι η αναμόρφωση και αναγέννηση της Ελλάδας, ώστε να αποδώσει το άριστο όσο και τεράστιο έμψυχο και φυσικό δυναμικό της.

Η Ελλάδα έχει ένα εμβαδόν (130.800 km2) όσο η Αγγλία (130.279 km2) και πληθυσμό 56 εκατομμύρια), δηλαδή θα μπορούσαμε να έχουμε πληθυσμό όσο και η Αγγλία. Βέβαια η Ελλάδα δεν έχει τις πεδιάδες της Αγγλίας θα πει κάποιος. Αν συγκρίνουμε την Ελλάδα με μια ορεινή χώρα, όπως η Ιαπωνία με εμβαδόν 377.915 km² και πληθυσμό 126,5 εκατομμύρια, είναι πάλι φανερό ότι θα έπρεπε να έχουμε πενταπλάσιο πληθυσμό. Ας κάνουμε μια ακόμη σύγκριση. Τα Κύθηρα έχουν εμβαδόν 278km2 κατοίκους 3.973 ενώ μέχρι το 1940 είχαν 15000 κατοίκους. Τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα (που δεν έχουν συγκοινωνία, όπως και το Καστελόριζο) είναι  σχεδόν όσο η Μάλτα με εμβαδόν 316 kmκαι 490000 κατοίκους, αλλά είναι παραμελημένα και άδεια. Η Κάσος επί Τουρκοκρατίας, μέχρι να την  κάψουν οι Τούρκοι, είχε 23000 κατοίκους, σήμερα έχει λιγότερους από 400. Πρώτο όραμα λοιπόν, να αυξήσουμε τον πληθυσμό. Πρώτο μέλημα, να διδάξουμε τους πολιτικούς, τους νέους και τους γέρους μας ότι η Ελλάδα δεν είναι μικρή.

Η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει τον πρωτογενή τομέα. Η Ελλάδα έχει τεράστιο ορυκτό πλούτο που δε χρησιμοποιούμε, έχει τεράστια ΑΟΖ, που ευτυχώς μόλις  ανακηρύχτηκε με επιτυχία κατά το ήμισυ, ενώ έπρεπε να είχε ανακηρυχτεί από το 1982, έχει τεράστιο θαλάσσιο πλούτο που πρέπει να χρησιμοποιηθεί. Ομοίως η αγροτική παραγωγή, πρέπει να γιγαντωθεί διότι με τις επιδοτήσεις οδήγησε κάποιους αγρότες να μην παράγουν παρά μόνο κατ΄ επίφαση ώστε να παίρνουν τις επιδοτήσεις και δημιούργησε και ψευδό-αγρότες. Δεν είναι δυνατό να πετάμε προϊόντα στις χωματερές, να υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν να φάνε ή να κοιμηθούν, και να εισάγουμε χυμούς που είναι για χοίρους και να εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας πως να καταναλώνουν.

Πρέπει να επεκτείνουμε νέες μεθόδους που θα δημιουργήσουν οι νέοι μας τις ιχθυοκαλλιέργειες, να τρώμε περισσότερα ψάρια. Να ξαναφτιάξουμε τα ναυπηγεία μας, που κάποια τα πουλήσαμε ένα ευρώ (όχι εγώ πάντως), πρέπει να σταματήσει ο αυτοευνουχισμός.

Πάνω από όλα ωστόσο η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει και να χρησιμοποιήσει το τεράστιο επιστημονικό δυναμικό της, να φέρει ένα τμήμα των 500000 νέων επιστημόνων που έφυγαν και εργάζονται σε ανταγωνίστριες χώρες. Το επιστημονικό δυναμικό της Ελλάδας είναι υψηλότατου επιπέδου και τεράστιο σε αριθμό. Για αυτό οι Έλληνες επιστήμονες γίνονται περισσότερο ανάρπαστοι από του ξένους. Φυσικά είναι καλοί επειδή το εκπαιδευτικό σύστημα είναι καλό έως άριστο, παρά τις παθογένειες που πρέπει να σταματήσουν, όπως οι καταλήψεις.

Πρέπει να δημιουργηθούν περισσότερα τεχνικά σχολεία, σχολές μαθητείας, κ.λπ. και τα υπάρχοντα, να λειτουργούν με καλύτερο τρόπο. Παράγουμε άριστους στρατηγούς, επιστήμονες υψηλού επιπέδου στα περισσότερα πανεπιστήμια, αλλά δεν έχουμε υπαξιωματικούς και στρατιώτες, δηλαδή εργοδηγούς και τεχνίτες. Πρέπει να διογκωθεί η βιομηχανία, κυρίως υψηλής τεχνολογίας, σε όλους τους τομείς.

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ηγέτης στην εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα με λίγα χρήματα. Εγώ με προϋπολογισμό μια ομάδας ποδοσφαίρου θα έφτιαχνα την καλύτερη επιστημονική διαστημική ομάδα παγκοσμίως σε ένα έτος. Άλλοι ικανότεροι θα την έφτιαχναν σε δυο μήνες.

Κάπου εδώ τελειώνει το ταξίδι του πρώτου P.E.R.S.O.N.A.L.I.T.I.E.S. στον διαδικτυακό χώρο του peoplenews.gr και θα θέλαμε να σας αποχαιρετήσουμε κάπως ιδιαίτερα, μέσα από μία  “διαστημική” μελωδική μυθωδία.

Σας ευχαριστούμε,

Lena Kyropoulos and Personalities Team

Υ.Γ.  το φωτογραφικό αρχείο του Καθηγητή Ξενοφώντα Μουσά χρησιμοποιήθηκε κατόπιν έγκρισής του.

Write a response

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Close
Your custom text © Copyright 2018. All rights reserved.
Close