Search

Γυναίκες σύμβολα που έγραψαν Ιστορία!

Στις 8 Μαρτίου γιορτάζεται η Διεθνής Ημέρα της Γυναίκας, με τις ρίζες της να ξεκινούν από τις διαμαρτυρίες των γυναικών στις αρχές του 20ου αιώνα σε Ευρώπη και ΗΠΑ, που ζητούσαν ίσα δικαιώματα, καλύτερες συνθήκες εργασίας και δικαίωμα ψήφου. Θεσμοθετήθηκε το 1977 από τον ΟΗΕ, ο οποίος κάλεσε όλες τις χώρες του κόσμου να γιορτάσουν την ημέρα για τα δικαιώματα των γυναικών. Καθιερώθηκε το 1910 με πρόταση της Γερμανίδας σοσιαλίστριας Κλάρα Ζέτκιν κι εορτάσθηκε για πρώτη φορά το 1911. Είναι μια μέρα κινητοποιήσεων σε όλο τον κόσμο για την υποστήριξη της ισότητας, και την αξιολόγηση της θέσης των γυναικών στην κοινωνία.

Παρά την κοινωνική προκατάληψη και τη δομή των ανδροκρατούμενων κοινωνιών που ειδικά στο παρελθόν ήταν πανίσχυρη, κάποιες γυναίκες κατάφεραν να συγκρουστούν ή να διεισδύσουν σε αυτήν και να ξεχωρίσουν με την προσφορά τους, μένοντας στην ιστορία.

Αυτές τις γυναίκες αξίζει να τις θυμόμαστε, γιατί ξεχώρισαν, διέπρεψαν, κυριάρχησαν, εντυπωσίασαν, έγιναν αντικείμενο λατρείας και αποθεώθηκαν..

Κλεοπάτρα (69-30 π.Χ) 

Ικανή και δαιμόνια μονάρχης, η τελευταία βασίλισσα της ελληνιστικής Αρχαίας Αιγύπτου, πριν καταστεί επαρχία της πανίσχυρης Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Έγινε διάσημη γιατί γοήτευσε και ανέπτυξε ερωτική σχέση με δύο από τους πιο ισχυρούς Ρωμαίους αυτοκράτορες, τον Μάρκο Αντόνιο και τον Ιούλιο Καίσαρα. Ο μύθος της ομορφιάς και το τραγικό της τέλος την ακολουθούν έως σήμερα. Αντιπροσωπεύει όσο καμία άλλη γυναίκα στην αρχαιότητα, το σύμβολο της μοιραίας γυναίκας.

Αγνοδίκη (4ο π.Χ.)

Έζησε στην αρχαία Αθήνα. Μέχρι των ημερών της οι νόμοι της Πολιτείας απαγόρευαν την άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος από μέρους των δούλων, ιδιαίτερα δε από μέρους των γυναικών έστω και ελεύθερων. Λόγω δε των απαγορευτικών εκείνων νόμων πολλές γυναίκες ντρέπονταν να καλούν ιατρούς, άνδρες, όταν ασθενούσαν ακόμη και κατά τους τοκετούς, με συνέπεια να πεθαίνουν σε μεγάλο βαθμό οι επίτοκοι. Ο νόμος τιμωρούσε με θάνατο κάθε γυναίκα που θα τολμούσε να ασκήσει ιατρική δραστηριότητα. Όμως η απειλή της θανατικής ποινής δεν έκαμψε την Αγνοδίκη, η οποία, μεταμφιεσμένη σε άνδρα, φοίτησε στην Αλεξάνδρεια δίπλα στον φημισμένο γιατρό της εποχής Ηρόφιλο. Μετά τη μαθητεία της, άρχισε να ασκεί το επάγγελμα ως άντρας, σημειώνοντας εξαιρετικές επιτυχίες, γεγονός που δεν άρεσε καθόλου στους λοιπούς γιατρούς της εποχής, οι οποίοι την έσυραν στα δικαστήρια, κατηγορώντας την ότι η φήμη της ήταν προϊόν αθέμιτων σχέσεων με τις γυναίκες. Η Αγνοδίκη για να καταρρίψει την κατηγορία αυτή αναγκάσθηκε τότε να αποκαλύψει το φύλο της, αλλά και παρά την έκπληξη όλων κατηγορήθηκε ως παραβάτης των κειμένων νόμων. Έτσι ακολούθησε δεύτερη δίκη περισσότερο πολύκροτη από την πρώτη. Η Αγνοδίκη όμως έχοντας ισχυρούς υπερασπιστές της εποχής, ακόμη και συζύγους αρχόντων, επέτυχε όχι μόνο την πανηγυρική αθώωσή της, που πιθανώς εξ αυτού του γεγονότος να προήλθε ιστορικά το όνομά της, αλλά επίσης και την αναθεώρηση της κείμενης νομοθεσίας, επιτρέποντας έτσι, από τότε, στις γυναίκες της αρχαίας Αθήνας να σπουδάζουν την Ιατρική και να μετέρχονται το ιατρικό λειτούργημα.

Ιωάννα της Λωραίνης (1412-1431)

Γαλλίδα ηρωίδα επικεφαλής των Γαλλικών στρατευμάτων στον Εκατονταετή Πόλεμο κατά των Άγγλων στη Γαλλία. Μία μορφή αυτοθυσίας και ηρωισμού, σε ηλικία μόλις 17 ετών. Κατηγορήθηκε για “κοντή κόμη”, ότι “ντυνόταν με ανδρικά ρούχα”, για “μαγεία” και ως αιρετική επειδή “ισχυριζόταν ότι ήταν απευθείας υπόλογη στον Θεό”. Καταδικάστηκε, να καεί ζωντανή. Την ώρα που καιγόταν, ζήτησε να σηκώσουν το σταυρό, για να μπορεί να τον δει μέσα από τις φλόγες. Μετά από 25 χρόνια, όταν η Γαλλία είχε κερδίσει και αναγνώρισε τη συμβολή της, ένα νέο εκκλησιαστικό δικαστήριο αποκατέστησε την τιμή της. Ανακηρύχθηκε αγία από την Καθολική Εκκλησία και Αγία και προστάτιδα της Γαλλίας.

Ελισάβετ Ι (1533-1603)

Βασίλισσα της Αγγλίας και της Ιρλανδίας από το 1558 έως τον θάνατό της. Έμεινε γνωστή ως “Παρθένος” ή “Άμωμος Βασίλισσα”. Βασίλεψε σε μια περίοδο 45 ετών, κατά τη διάρκεια των οποίων η παγκόσμια ισχύς και επιρροή της Αγγλίας ενισχύθηκαν σημαντικά. Στο εσωτερικό η βασιλεία της σημαδεύτηκε από έντονες θρησκευτικές ζυμώσεις.

Μητέρα Τερέζα (1910-1997)

Για πάνω από 45 χρόνια, η Μητέρα Τερέζα βοήθησε τους φτωχούς και τους αρρώστους σε όλο τον κόσμο, με αποτέλεσμα να αγιοποιηθεί από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β’ το 1997. Της απονεμήθηκε το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης το 1979 για “τις εκστρατείες της σχετικά με την ενημέρωση για τη φτώχεια”. Η «Αγία της Καλκούτα», όπως ονομαζόταν, λόγω της πολυετούς της φιλανθρωπικής δράσης στην μεγάλη ινδική πόλη, γεννήθηκε ως Ανιέζ Γκόντζε Μποζάντζιου στα Σκόπια της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας,η καταγωγή της, ωστόσο, ήταν από την πόλη Σκόδρα της Αλβανίας και θεωρείται Αλβανίδα. Το 1929 μετέβη στη πόλη Νταρτζίλινγκ της Ινδίας και δύο χρόνια μετά ορκίστηκε μοναχή. Από το 1937 διέμενε στην Καλκούτα, αρχικά εργαζόμενη ως δασκάλα σε ένα σχολείο και από το 1950 ως εντεταλμένη από το Βατικανό για να διεξάγει ιεραποστολικό έργο. Το 1952 μετέτρεψε έναν παλαιό Ινδουιστικό ναό της πόλης σε νοσοκομείο και το 1955 άνοιξε ένα ορφανοτροφείο. Έγινε το απόλυτο σύμβολο της προσφοράς και της ανιδιοτέλειας, στη συνέχεια ίδρυσε τους Ιεραπόστολους της Ελεημοσύνης και έγινε γνωστή στα δυτικά ΜΜΕ ως η «Αγία των Φτωχών» που αφιέρωσε τη ζωή της στους άστεγους και αρρώστους του πλανήτη μας.

Αικατερίνη Β’ ή Μεγάλη Αικατερίνη της Ρωσίας (1729-1796)

Γερμανικής καταγωγής Αυτοκράτειρα. Η πολιτική της συνδέθηκε με την αναγέννηση του Ελληνικού βίου, λόγω της συνθήκης Κιουτσούκ-Καϊναρτζή. Μία από τις πιο σημαντικές πολιτικές φιγούρες του 18ου αιώνα. Πραγματοποίησε διοικητική μεταρρύθμιση, την εδαφική διαίρεση της χώρας και τη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος. Το έδαφος του ρωσικού κράτους αυξήθηκε με την προσθήκη της Κριμαίας, Μαύρης Θάλασσας και του ανατολικού τμήματος της Πολωνό-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας. Ο πληθυσμός αυξήθηκε από 23,2 εκατομμύρια (1763) σε 37.400.000 (1796) κατοίκους. Έτσι η Ρωσία έγινε η μεγαλύτερη χώρα στην Ευρώπη.

Μάργκαρετ Φούλερ (1810-1850)

Αμερικανίδα δημοσιογράφος, κριτικός και δικηγόρος, υπέρμαχος των δικαιωμάτων των γυναικών. Το βιβλίο της “Οι γυναίκες στον 19ο αιώνα” (1845) άσκησε μεγάλη επιρροή, στη σχέση μεταξύ ανδρών και γυναικών και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά έργα, κατά την πρώτη περίοδο του φεμινιστικού κινήματος. Αγωνίστηκε για την ισότητα μεταξύ των δύο φύλων και για τη μεγαλύτερη ανεξαρτησία των γυναικών έναντι των ανδρών. Πολλοί υποστηρικτές των δικαιωμάτων των γυναικών και του φεμινισμού, την αναφέρουν ως πηγή έμπνευσης.

Μαρί Κιουρί ή Μαρία Σαλώμη Σκουοντόφσκα-Κιουρί (1867-1934)

Η Μαρία Σαλώμη Σκουοντόφσκα-Κιουρί γεννήθηκε στη Γαλλία. Σε συνεργασία με το σύζυγό της, Πιερ Κιουρί, ανακάλυψε το ράδιο και μελέτησε τα φαινόμενα της ραδιενέργειας. Στις 18 Ιουλίου του 1898 οι Κιουρί ανακοινώνουν στην επιστημονική κοινότητα την ανακάλυψη ενός νέου στοιχείου, του πολωνίου, που ονομάστηκε έτσι προς τιμήν της πατρίδας της Μαρίας Κιουρί. Στις 26 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους αναγγέλλεται από το ζεύγος Κιουρί η ανακάλυψη του ραδίου.Υπήρξε η πρώτη γυναίκα που έγινε Καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο της Σορβόνης, ενώ τιμήθηκε δυο φορές με το Βραβείο Νομπέλ για τη Φυσική (1903) και τη Χημεία (1911), ενώ λίγους μήνες νωρίτερα η Ακαδημία Επιστημών της Γαλλίας είχε αρνηθεί ] να τη δεχτεί ως μέλος της. Είναι η μοναδική μέχρι σήμερα περίπτωση επιστήμονα που κέρδισε δύο βραβεία Νομπ έλ. Το 1921 επισκέφθηκε τις Η.Π.Α. και προσκλήθηκε σε επίσημο δείπνο από τον πρόεδρο των Η.Π.Α. Ουόρεν Χάρντινγκ, που της δώρισε ένα γραμμάριο ραδίου αξίας 200.000 δολαρίων, το οποίο με τη σειρά της δώρισε στο Ινστιτούτο Ραδίου του Παρισιού. Τον ίδιο χρόνο αναγορεύεται επίτιμη διδάκτωρ σχεδόν σε όλα τα πανεπιστήμια των Η.Π.Α., ενώ γίνεται και επίτιμη δημότης της Νέας Υόρκης. Τον Φεβρουάριο του 1922 η Μαρία Κιουρί εκλέγεται από την Ιατρική Ακαδημία του Παρισιού «ελεύθερος εταίρος» της. Η επιστημονική κοινότητα, σε ένδειξη σεβασμού προς την Μαρία Κιουρί, έδωσε το όνομά της σε μονάδα μέτρησης της ραδιενέργειας (το κιουρί ή Ci) και στο τεχνητό χημικό στοιχείο με ατομικό αριθμό 96 (το κιούριο). Η Μαρία Κιουρί απεικονιζόταν σε χαρτονομίσματα στη Γαλλία και στην Πολωνία. Ωστόσο η ανακάλυψή της …τη σκότωσε. Από το 1933 η υγεία της είχε κλονιστεί σημαντικά λόγω της έκθεσής της στην ραδιενέργεια. Έτσι, στις 4 Ιουλίου του 1934 η Μαρία Κιουρί απεβίωσε (έπασχε από λευχαιμία), αφήνοντας πίσω της πραγματικά μεγάλο έργο. Ενταφιάστηκε δίπλα στον άντρα της στο κοιμητήριο του Σο. Το 1995 τα οστά της μεταφέρθηκαν στο Πάνθεον, το μαυσωλείο στο οποίο βρίσκονται θαμμένοι οι «μεγάλοι άνδρες» της Γαλλίας. Η Μαρία Κιουρί θεωρείται από τον καθηγητή της Ιατρικής Πιερ Ρεγκό ένα από τα πρώτα θύματα της ραδιενέργειας.

Έμελιν Πάνκχερστ (1858-1928)

Βρετανίδα “σκληροπυρηνική” σουφραζέτα, που αφιέρωσε τη ζωή της στην ανάδειξη και διεκδίκηση των δικαιωμάτων της γυναίκας. Επιστράτευσε κάθε μορφή διαμαρτυρίας. Μεταξύ αυτών, οι δημόσιες διαδηλώσεις, η χρήση βίας και η απεργία πείνας. Πέθανε το 1928, μόλις 3 εβδομάδες πριν την έκδοση του νόμου, που κατοχύρωνε το δικαίωμα ψήφου για όλες τις γυναίκες, ηλικίας άνω των 21 ετών.

Έλεν Κέλερ (1880-1968)

Αμερικανίδα συγγραφέας, λέκτορας και ακτιβίστρια. Σε ηλικία 19 μηνών έχασε την όραση και την ακοή της. Έγινε γνωστή από το θεατρικό έργο, που αναπαριστούσε τις προσπάθειες της παιδαγωγού της, να αναπτύξει μαζί της έναν κώδικα επικοινωνίας. Έμαθε τη νοηματική γλώσσα και θεωρήθηκε παιδί θαύμα. Έμαθε γερμανικά, ελληνικά και λατινικά. Ήταν το πρώτο άτομο με κώφωση και τύφλωση που αποφοίτησε από πανεπιστήμιο, το 1914. Στη Σκωτία ανακηρύχτηκε επίτιμη διδάκτορας. Είχε δηλώσει την αντίθεσή της στον πόλεμο, υπήρξε υπέρμαχος του δικαιώματος της γυναικείας ψήφου και των εργατικών δικαιωμάτων. Κυριότερα έργα της είναι “Το ημερολόγιο της Έλεν Κέλερ”, “Η ιστορία της ζωής μου”, “Απαισιοδοξία”, “Η θρησκεία μου”, “Ειρηνικό βραδινό”.

Ρόζα Λούξεμπουργκ (1871-1919)

Η Ρόζα Λούξεμπουργκ ήταν μια γυναίκα που αγωνίστηκε και δολοφονήθηκε για τις ιδέες της. Ήταν Εβραία γεννημένη στην Πολωνία που κατόπιν απέκτησε τη γερμανική υπηκοότητα, μαρξίστρια πολιτική θεωρητικός, σοσιαλιστική φιλόσοφος και επαναστάτρια που ανήκε στο Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα της Γερμανίας και αργότερα στο Ανεξάρτητο Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα της Γερμανίας. Η Λούξεμπουργκ, μαρξίστρια και ηγετική μορφή των «Σπαρτακιστών», ξεκίνησε τη δράση της με την εφημερίδα «Η Κόκκινη Σημαία», όπου και συνίδρυσε το Σπάρτακουσμπουντ, μια μαρξιστική επαναστατική ομάδα από την οποία και δημιουργήθηκε το Κομμουνιστικό Κόμμα Γερμανίας με το οποίο έλαβε μέρος σε μια ανεπιτυχή επανάσταση στο Βερολίνο τον Ιανουάριο του 1919. Η εξέγερση εκτελέστηκε ενάντια στις συμβουλές της Ρόζας και συνετρίβη από τα απομεινάρια του μοναρχικού στρατού και από ελεύθερες δεξιές πολιτοφυλακές που συλλογικά ονομάζονταν Φράικορπς, οι οποίες εστάλησαν από την κυβέρνηση και τότε εκατοντάδες συνελήφθησαν, βασανίστηκαν και εκτελέστηκαν. Η Λούξεμπουργκ δολοφονήθηκε στις 15 Ιανουαρίου του 1919, τις εθνικιστικές πολιτοφυλακές για την καταστολή της επανάστασης του Γενάρη στη Γερμανία. Οι τελευταίες γνωστές λέξεις της Ρόζας Λούξεμπουργκ, γραμμένες το απόγευμα της δολοφονίας της, ήταν για την πίστη της στις μάζες, και στο αναπόφευκτο της επανάστασης:
«Η ηγεσία απέτυχε. Ακόμα κι έτσι, η ηγεσία πρέπει να δημιουργηθεί εκ νέου, από τις μάζες και μέσα από τις μάζες. Οι μάζες είναι το αποφασιστικό στοιχείο, είναι ο βράχος πάνω στον οποίο θα κτιστεί η τελική νίκη της επανάστασης. Οι μάζες ήταν στα ύψη ανέπτυξαν την “ήττα” αυτή σε μία από τις ιστορικές ήττες που είναι η τιμή και η δύναμη του διεθνούς σοσιαλισμού. Και γι’ αυτό η μελλοντική νίκη θα ανθίσει από αυτή την “ήττα” “Τάξη επικρατεί στο Βερολίνο!” Ηλίθιοι δήμιοι! Η “τάξη” σας είναι χτισμένη στην άμμο. Αύριο κιόλας η επανάσταση θα “ανυψωθεί με μια βροντή” και με σαλπίσματα θα ανακοινώσει στον τρόμο σας: Ήμουν, Είμαι, Θα είμαι!».

Ιντιρα Γκάντι (1917-1984)

Η Ίντιρα Γκάντι ήταν η πρωθυπουργός της Δημοκρατίας της Ινδίας για τρεις συνεχόμενες θητείες από το 1966 εως το 1977 και με τέταρτη θητεία το 1980 μέχρι την δολοφονία της το 1984, συνολικά 15 χρόνια. Ήταν η πρώτη και μέχρι στιγμής η μόνη γυναίκα πρωθυπουργός της Ινδίας. Το 1999 ψηφίστηκε σε δημοσκόπηση του BBC ως η σημαντικότερη γυναίκα της τελευταίας χιλιετηρίδας ανάμεσα σε άλλες γυναικείες προσωπικότητες όπως η βασίλισσα Ελισάβετ Α’ της Αγγλίας, η Μαρία Κιουρί και η Μητέρα Τερέζα. Ήταν μέλος της πολιτικά ισχυρής δυναστείας Νεχρού και μεγάλωσε σε εξαιρετικά πολιτικοποιημένη ατμόσφαιρα. Παρά το επίθετό της, δεν ήταν συγγενής του Μαχάτμα Γκάντι. Ο παππούς της, Μοτιλαλ Νεχρού, ήταν εξέχων Ινδός εθνικόφρων ηγέτης. Ο πατέρας της, Τζαγουαχαρλάλ Νεχρού, ήταν καθοριστική φυσιογνωμία για το κίνημα ανεξαρτησίας της Ινδίας και ο πρώτος πρωθυπουργός της αυτόνομης Ινδίας. Επιστρέφοντας από την Οξφόρδη το 1941, προσχώρησε στο κίνημα ανεξαρτησίας της Ινδίας. Εισήγαγε πιο αριστερές οικονομικές πολιτικές και προώθησε την αγροτική παραγωγικότητα. Μετά από μια αποφασιστική νίκη στον πόλεμο με το Πακιστάν το 1971 ακολούθησε περίοδος αστάθειας που την οδήγησε να κηρύξει κατάσταση επείγουσας ανάγκης το 1975. Εξαιτίας των υπερβάσεων εξουσίας της περιόδου εκείνης παρέμεινε τρία χρόνια στην αντιπολίτευση. Η Ιντίρα Γκάντι επέστρεψε στην εξουσία το 1980 και η αυξανόμενη εμπλοκή της στην κλιμακούμενη διαμάχη με αυτονομιστές του Παντζάμπ οδήγησε τελικά στη δολοφονία της από σωματοφύλακές της το 1984.

Άννα Έλινορ Ρούσβελτ (1884-1962)

Η πρώτη κυρία των ΗΠΑ. Όταν ο σύζυγός της Φραγκλίνος, προσβλήθηκε από πολιομυελίτιδα, άρχισε να εργάζεται και τον εκπροσωπεί. Μετά την εκλογή του ως προέδρου, ανέπτυξε κοινωνική δράση, για τα δικαιώματα των γυναικών. Το 1945 διορίστηκε από τον Χάρρυ Τρούμαν εκπρόσωπος των ΗΠΑ στον Ο.Η.Ε. Συμμετείχε στη σύνταξη της διακήρυξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Εξελέγη πρόεδρος της Επιτροπής ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών. Το 1961 ο πρόεδρος Κένεντυ την διόρισε πρόεδρο στην επιτροπή για την θέση των γυναικών. Ο Τρούμαν την είχε αποκαλέσει “πρώτη κυρία του κόσμου για τους αγώνες τις στα ανθρώπινα δικαιώματα”.

Κάθριν Χέπμπορν (1907-2003)

Η θρυλική ηθοποιός, Κάθριν Χέμπορν, μέσα από την πολυετή καριέρα της (73 χρόνια) διατηρεί το ρεκόρ για τα περισσότερα Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, τέσσερα τον αριθμό, από δώδεκα υποψηφιότητες. Το όνομά της έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα στη Βίβλο του παγκόσμιου κινηματογράφου ενώ μεταξύ άλλων κατείχε τον τίτλο της Καλύτερης Ηθοποιού όλων των εποχών. Ο πατέρας της ήταν χειρουργός, η μητέρα της φεμινίστρια με πολιτική δράση κι εκείνη ξεχώρισε όχι μόνο για τις επιτυχίες της αλλά και για το χαρακτήρα της. Χαρακτηριστικό του αντσυμβατικού χαρακτήρα της είναι ότι δεν εμφανίστηκε ποτέ για να παραλάβει τα βραβεία της στην τελετή –στα Όσκαρ βρέθηκε μόνο για να δώσει βραβείο- ενώ χρόνια αργότερα, αποκαλύφθηκε ότι τα είχε παρατήσει σε ένα ντουλάπι στην κουζίνα της. Το αντικομφορμιστικό και με έντονες ανδρικές ροπές styling της ενέπνευσε όλες τις γυναίκες ηθοποιούς της εποχής της, ενώ ήταν από τις πρώτες που τόλμησαν να φορέσουν δημόσια παντελόνι, ανοίγοντας το δρόμο για μία πραγματική επανάσταση στη γυναικεία ένδυση. Η Κάθριν Χέπμπορν πήγαινε συχνά σε συνεντεύξεις ντυμένη με αντρικά κοστούμια, λέγοντας πως ήταν άνετα. Χωρίς να το θέλει, δημιούργησε μια καινούρια επιταγή της μόδας και οι γυναίκες που τη θαύμαζαν άρχισαν να φοράνε παντελόνια, κάτι που δεν προώθούνταν εκείνη την εποχή. Ελευθερόστομη και πνευματική με μια καυστική γλώσσα, αψήφησε τα στερεότυπα της “ξανθιάς σεξοβόμβας” της εποχής ,προτιμώντας να φορά ταγιέρ με παντελόνια και περιφρονώντας το μακιγιάζ. Ήταν, επίσης, γνωστό πως είχε μια ιδιότυπη σχέση με τον τύπο, απορρίπτοντας τις περισσότερες συνεντεύξεις που δε βοηθούσαν την προβολή της στο κοινό.

Κοκό Σανέλ (1882-1971)

«Η μόδα περνάει, μόνο το στυλ μένει πάντα το ίδιο»
Η Κοκό Σανέλ (Coco Chanel, ψευδώνυμο της Γαλλίδας Gabrielle Bonheur Chanel) ήταν μια από τις διασημότερες σχεδιάστριες μόδας του 20ού αιώνα. Ήταν μια γυναίκα μπροστά από την εποχή της, στην πραγματικότητα, ίσως η πρώτη γυναίκα στο κίνημα απελευθέρωσης των γυναικών. Η φήμη της Chanel και το ύφος της, παρέμειναν περισσότερο από τη ζωή της. Η Chanel, βέβαια, δεν θα προσδιόριζε ποτέ τον εαυτό της ως φεμινίστρια, στην πραγματικότητα περισσότερο μιλούσε για θηλυκότητα παρά για φεμινισμό, παρόλα αυτά η δουλειά της είναι αδιαμφισβήτητα μέρος της απελευθέρωσης των γυναικών. Στάθηκε σωσίβια λέμβος για τις γυναίκες, όχι μία, αλλά δύο φορες, κατά τη διάρκεια δυο ξεκάθαρα διαφορετικών περιόδων, που χώριζαν πολλές δεκαετίες: τη δεκαετία του 1920 και τη δεκαετία του 1950. Όχι μόνο έκανε αποδεκτά νέα στυλ και υφάσματα, αλλά έκανε μόδα την ανάγκη και την απροκάλυπτη ανυπακοή. Επειδή δεν άντεχε οικονομικά τα μοδάτα ρούχα της περιόδου, τα απέρριψε και έφτιαξε δικά της, χρησιμοποιώντας σπορ jackets και γραβάτες, που μόνο οι άντρες φορούσαν στην καθημερινότητά τους. Συσχετίστηκε με το μοντἐρνο κίνημα συμπεριλαμβανομένων των Ντιάγκιλεφ, Πικάσο, Στραβίνσκι και Κοκτώ. Όπως αυτοί οι καλλιτέχνες, έτσι και η ίδια ήταν αποφασισμένη να σπάσει τους παλαιούς κώδικες και να βρει ένα τρόπο να εκφράσει τον εαυτό της. Ο Κοκτώ κάποτε είπε γι’ αυτήν ότι «ήταν κάτι σαν θαύμα, δούλεψε στον κόσμο της μόδας με κανόνες οι οποίοι είχαν αξία μόνο για τους ζωγράφους, τους ποιητές και τους μουσικούς». «Δεν μπήκα στην κοινωνία αυτή επειδή έπρεπε να σχεδιάσω ρούχα. Σχεδίασα ρούχα, ακριβώς επειδή μπήκα στην κοινωνία αυτή. Επειδή ήμουν η πρώτη που έζησε τη ζωή αυτού του αιώνα» είχε πει η ίδια η Chanel.

Έβα Περόν (1919-1952)

Η δεύτερη σύζυγος του προέδρου της Αργεντινής, Χουάν Ντομίνγκο Περόν έγινε η πρώτη κυρία της χώρας, από το 1946 έως τον θάνατό της και αντικείμενο λατρείας από τους πολίτες της. Συχνά την αναφέρουν ως Εύα Περόν ή Εβίτα. Δούλεψε σκληρά για τα δικαιώματα των φτωχών και των γυναικών. Η δημοφιλία και η ικανότητά της να μαγεύει τα πλήθη προκαλούσαν φόβο, ακόμη και στους πιο ισχυρούς άνδρες της εποχής. Της ασκήθηκε έντονη κριτική, γιατί δεν δεχόταν κριτική, ενώ με τον σύζυγό της έκλεισαν πολλές ανεξάρτητες εφημερίδες. Πέθανε σε ηλικία μόλις 32 ετών, από καρκίνο. Λίγο πριν το θάνατό της, έλαβε από το Κογκρέσο της Αργεντινής τον επίσημο τίτλο του Πνευματικού Ηγέτη του Έθνους.

Όντρεϊ Χέπμπορν (1929 – 1993)

Ηθοποιός αγγλικής και ολλανδικής καταγωγής, από τις πιο φημισμένες του 20ου αιώνα. Βραβευμένη με Όσκαρ, Τόνυ, Έμμυ και Γκράμι, είναι ένα από τα λιγοστά άτομα που έχουν κερδίσει και τα 4 βραβεία. Εμφανίστηκε στο θέατρο, τον κινηματογράφο και στο Μπρόντγουεϊ. Το 1999 κατετάγη 3η στη λίστα των μεγαλύτερων γυναικών σταρ όλων των εποχών από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου. Σύμβολο της μόδας, με το απαράμιλλης κομψότητας στιλ της. Αφιέρωσε τα τελευταία χρόνια της ζωής της σε ανθρωπιστικά έργα. Από το 1986 και μετά υπηρέτησε ως Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της UNICEF και τιμήθηκε με το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας.

Μπεναζίρ Μπούτο (1953 – 2007)

Η πρώτη γυναίκα πρωθυπουργός μουσουλμανικής χώρας, κόρη του πρωθυπουργού της χώρας Ζουλφικάρ Αλί Μπούτο, συνέβαλε στην μετάβαση του Πακιστάν από τη δικτατορία στη δημοκρατία. Ασχολήθηκε με την πολιτική μετά τη σύλληψη και την εκτέλεση του πατέρα της, το 1977. Συνελήφθη και η ίδια και κρατήθηκε φυλακισμένη σε απομόνωση. Όταν αφέθηκε ελεύθερη κατέφυγε στην Αγγλία όπου έγινε ηγέτης εν εξορία του Λαϊκού Κόμματος του Πακιστάν (το κόμμα που είχε ιδρύσει ο πατέρας της). Δολοφονήθηκε το 2007. Αφιέρωσε τη ζωή της στον αγώνα για τα δικαιώματα των φτωχών και των γυναικών.

Πριγκίπισσα Νταϊάνα (1961-1997)

Η Νταϊάνα Σπένσερ, πρώτη σύζυγος του πρίγκιπα Καρόλου, διαδόχου του θρόνου του Ηνωμένου Βασιλείου, απέκτησε τεράστια φήμη ως προσωπικότητα, και προσέλκυε το ενδιαφέρον των ΜΜΕ παγκοσμίως, για την υπόλοιπη ζωή της. Ακόμη και μετά το διαζύγιό της με τον Κάρολο, συνέχισε αφοσιωμένη στο φιλανθρωπικό της έργο. Ο τραγικός της θάνατος, σε τροχαίο το 1997, στο Παρίσι, εξακολουθεί να προκαλεί ερωτηματικά. Η αγάπη του κόσμου για εκείνη αποτυπώθηκε στα πρόσωπα των εκατοντάδων χιλιάδων παρευρισκομένων στην κηδεία της, που θρηνούσαν για τον χαμό της “πριγκίπισσας της καρδιάς τους”, της “θλιμμένης πριγκίπισσας”.

Επιμέλεια: Νικολάου Τζιώρτζια

Write a response

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Close
Your custom text © Copyright 2018. All rights reserved.
Close