Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που απαιτείται η παροχή πρώτων βοηθειών και σε πολλές χώρες έχουν νομοθεσία, κανονισμό ή καθοδήγηση που καθορίζει ένα ελάχιστο επίπεδο παροχής των πρώτων βοηθειών. Οι πρώτες βοήθειες, ωστόσο, δεν απαιτούν κατ’ ανάγκη κάποιο ιδιαίτερο εξοπλισμό ή εμπειρία τουλάχιστον στο επίπεδο που θέλουμε να εκπαιδευτούν οι μαθητές, και μπορεί να περιλαμβάνουν τον αυτοσχεδιασμό με υλικά διαθέσιμα κατά το χρόνο, συχνά από μη εκπαιδευμένα άτομα.
Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές την αξία παροχής πρώτων βοηθειών και να γνωρίσουν το σωστό τρόπο παροχής πρώτων βοηθειών, έτσι ώστε να είναι σε θέση να προσφέρουν βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης. Βασικοί στόχοι των πρώτων βοηθειών είναι η διατήρηση της ζωής, να σωθούν δηλαδή ζωές και να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος του θανάτου. Ξεκινώντας λοιπόν μπορούμε να οργανώσουμε σεμινάρια πρώτων βοηθειών, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, στα οποία οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το αντικείμενο των πρώτων βοηθειών.
Φυσικά θα πρέπει να υπάρχει επαρκές υλικό και προσωπικό από το οποίο θα ενημερωθούν τα παιδιά σχετικά το θέμα. Αρχικά θα πρέπει να ενημερωθούν όσον αφορά το θεωρητικό κομμάτι και στη συνέχεια να εξασκηθούν στο πρακτικό (καλό θα ήταν να υπάρχουν “κούκλες” για την εφαρμογή της Καρδιο-αναπνευστικής αναζωογόνησης ΚΑΡΠΑ). Στο τέλος του σεμιναρίου τα παιδιά μπορούν να παίξουν παιχνίδια ρόλων όπως επίσης να δοθούν ερωτηματολόγια για να διαπιστωθεί αν εμπέδωσαν αυτά που διδάχθηκαν. Πρόκειται για μια προσπάθεια που δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να αποκτήσουν ουσιαστικές και εξαιρετικά χρήσιμες γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών στον εαυτό τους, το συμμαθητή τους, το φίλο τους ,το συνάνθρωπό τους.
Ο τρόπος εκμάθησης με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, τη βιωματική προσέγγιση, καθώς και το ερευνητικό σκέλος και η τελική αξιολόγηση των μαθητών που παρακολουθούν το πρόγραμμα εγγυώνται το καλύτερο γνωστικό αποτέλεσμα. Είναι μία ενέργεια η οποία δεν έχει θεσμοθετηθεί στην χώρα μας όμως ευελπιστούμε κάποια στιγμή να γίνει γιατί είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα σχετικά με το οποίο όλοι πρέπει να αποκτήσουμε γνώση. Ήδη στις άλλες χώρες υπάρχει νομοθεσία, όπως αναφέραμε παραπάνω. Μήπως πρέπει το ελληνικό κράτος να μεριμνήσει για ένα τέτοιο, φλέγοντος σημασίας, θέμα;
© Φωτο: Στάθης Αβραμίδης.
Πηγή: e-Περιοδικό «O Αθλοσώστης» (Δεκέμβριος 2019)
Γράφει η Διονυσία Κάρδαρη