Η Filipa de Sousa Rocha είναι μηχανικός υπολογιστών και ερευνήτρια με αποστολή να κάνει την ψηφιακή μάθηση πιο προσιτή σε παιδιά με προβλήματα όρασης. Η πρωτοποριακή της δουλειά χρησιμοποιεί απτά αντικείμενα για να διδάξει τον ψηφιακό γραμματισμό μέσω του παιχνιδιού, φέρνοντας ένα χαμόγελο στα πρόσωπα των νεαρών μαθητών καθώς αποκτούν δεξιότητες όπως ο προγραμματισμός υπολογιστών.
Περίπου 90 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι σε όλο τον κόσμο ζουν με κάποια μορφή απώλειας όρασης. Για πολλά παιδιά, η πρόσβαση στην ψηφιακή εκπαίδευση είναι περιορισμένη, καθώς ο προγραμματισμός διδάσκεται συχνά μέσω παιχνιδιών υπολογιστή τύπου drag and drop ή παρέχει μόνο ακουστικές οδηγίες, κάτι που είναι δύσκολο να ακολουθηθεί για παιδιά με προβλήματα όρασης.
Ως μέρος του μεταπτυχιακού της προγράμματος, η De Sousa Rocha άρχισε να εργάζεται σε ένα έργο που διδάσκει ψηφιακό γραμματισμό χρησιμοποιώντας απτά μπλοκ διακοσμημένα με τρισδιάστατα εικονίδια. Κάθε εικονίδιο αντιπροσωπεύει μια κατευθυντική κίνηση ή μια λειτουργία ομιλίας για την αποστολή εντολών σε ένα ρομπότ. Χρησιμοποιώντας αυτά τα μπλοκ, τα παιδιά με προβλήματα όρασης μπορούν να ελέγξουν το ρομπότ με τον ίδιο τρόπο που θα έκανε ένα παιδί που παίζει ένα παιχνίδι στον υπολογιστή με μεταφορά και απόθεση. Ο De Sousa Rocha ονομάζει αυτή την εφεύρεση Accessible Tangible Programming Systems που βασίζονται σε μπλοκ, ή BATS.
Παρά την έλλειψη χρηματοδότησης, η De Sousa Rocha δημιούργησε σχέσεις με σχολεία, συλλόγους και οικογένειες για να ζωντανέψει την ιδέα της. Πιστεύει ακράδαντα ότι όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν την ευκαιρία να μάθουν για την τεχνολογία: «Ακόμα κι αν τα παιδιά δεν θέλουν να ακολουθήσουν μια τεχνολογική καριέρα ή αν θέλουν να ασχοληθούν με τα οικονομικά, τις επιχειρήσεις, τη διαχείριση ή κάτι άλλο, θα είναι χρησιμοποιώντας την τεχνολογία στο μέλλον και είναι σημαντικό να την κατανοήσουμε».
Επιμέλεια κειμένου: Βίκυ Μπαφατάκη