Ονειρευόμουν την Αθήνα, δηλαδή την Ελλάδα. Από τα θρανία του λυκείου, και τις μαθητικές εκδρομές όπου την πρωτογνώρισα μέσα από τη μυστηριώδη γλώσσα του γλυκού τραγουδιού των ποιητών και των φιλοσόφων.
Αργότερα, ήρθε το θάμπωμα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η επίσκεψη στον Παρθενώνα και οι μοναχικοί περίπατοι στα σοκάκια της Πλάκας. Περιηγήσεις που άφηναν πίσω τους τη μυρωδιά του καφέ και της πικροδάφνης. Η Αθήνα παραμένει ο πιο όμορφος τόπος της ψυχής στην ιστορία της Ευρώπης.
Παρά τη λαφυραγωγία και τις πειρατείες, παρά τη βία της σύγχρονης εποχής και της νεωτερικότητας, η θρύλος της πόλης – κράτος, η σημερινή πολυπληθής μητρόπολη δεν παύει να προκαλεί σκέψεις και προτάσεις, σταθερή και αναλλοίωτη, έτσι όπως την έχουν αφηγηθεί οι ραψωδοί, πάντα καρδιά και νους ταυτόχρονα.
Τώρα, επικεφαλής ενός από τα πιο σημαντικά Ινστιτούτα Θεατρικής Κουλτούρας, που υπάρχουν στο κόσμο, στο οποίο οφείλεται η αναγέννηση και η επαναφορά της τραγικής σκηνής στο δύση, μου συμβαίνει να “εισβάλω” στην Αθήνα με ένα στρατό πλέον των εκατό ανθρώπων, ηθοποιούς, τεχνικούς, μηχανικούς, μαθητές του θεάτρου Ιταλούς και ξένους, οι οποίοι με το ταλέντο τους και μετά από σκληρή δουλειά επιζητούν να κρατήσουν ψηλά την ελληνική παράδοση.
Σε λίγες ημέρες, από τις 16 Ιουλίου, ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης που είναι αφιερωμένη στα εκατό χρόνια ζωής του INDA – του Εθνικού Ινστιτούτου Αρχαίου Δράματος, 1913-2013 – μέχρι τις 23 του ίδιου μήνα, θ’ ανέβουν στη σκηνή τρεις παραστάσεις – παραγωγές του INDA για τον XLVI Κύκλο Κλασικού Θεάματος που φιλοξενήθηκαν στο Ελληνικό Θέατρο των Συρακουσών, το Μάιο και τον Ιούνιο του 2010. Λυσιστράτη, Αίας και Ιππόλυτος θα παρουσιαστούν στο Θέατρο του Κέντρου Θεατρικής Παιδείας “Σχολείον” της Ειρήνης Παπά, της διεθνούς ντίβας του θεάτρου και του κινηματογράφου, η οποία δεκαετίες, τώρα, πρωτοστατεί ως πολύτιμος συνδετικός κρίκος αδελφοσύνης μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας.
Η συνάντηση του INDA με την Αθήνα είναι για εμάς ιστορικό γεγονός. Η αρχαία πορεία των εποίκων διατρέχεται τώρα αντίθετα για να υπογραμμιστεί η δύναμη μιας κουλτούρας και οι αποδείξεις της ενασχόλησης με μια φιλοσοφική σκέψη, που ακόμη και σήμερα αποτελεί τη βάση, στο δυτικό κόσμο, στα θέματα της Δημοκρατίας και της Ανεκτικότητας μεταξύ των λαών.
Από τον Απρίλιο του 2005 κατέχω, με προσήλωση στις μεγάλες αξίες που διαιωνίζονται μέσα από τη μυσταγωγία της σκηνικής δράσης, τη θέση του Γενικού Υπεύθυνου. Έξι συνεχή χρόνια ολοκληρώνω με επιτυχία τους κύκλους των παραστάσεων του INDA με εξουσιοδότηση του Υπουργού Πολιτισμού, που ομόφωνα επικύρωσε η αρμοδία κοινοβουλευτική επιτροπή.
Με τους συνεργάτες μου έχουμε πετύχει συναρπαστικά αποτελέσματα που επιτρέπουν στο Εθνικό Ινστιτούτο Αρχαίου Δράματος (INDA) να έχει, από το 2006, θετικούς προϋπολογισμούς και μια αύξηση των θεατών που έφτασε το 350% σε σχέση με το 2003.
Η δράση του INDA επέδρασε καθοριστικά στον Τουρισμό μας με την αύξηση της προσέλευσης θεατών τόσο από την Ιταλία όσο και διεθνώς. Διαμορφώσαμε πολιτιστικό κίνημα που είναι ικανό να επηρεάσει και να διαδώσει στην Ιταλία, στην Ευρώπη και στις χώρες της Μεσογείου τη σπουδαιότητα της κλασικής σκέψης.
Είμαι περήφανος που θέτω στην κρίση του Ελληνικού κοινού τη δουλειά αυτών των χρόνων. Θεωρώ την Αθήνα τον πιο σημαντικό επαγγελματικό μου στόχο και για το Ινστιτούτο αποτελεί την έναρξη μιας συνεργασίας που θα είναι αποδοτική και με μεγάλες προοπτικές. Ευχαριστώ γι’ αυτό τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού της Ελλάδας και τον Υπουργό Τουρισμού της Περιφέρειας της Σικελίας, που πίστεψαν και υποστήριξαν αυτό το ταξίδι -μύηση.
Φερνάντο Μπαλέστρα
Γενικός Υπεύθυνος
Εθνικού Ινστιτούτου Αρχαίου Δράματος
των Συρακουσών