Η γνωσιακή επιστήμη και η νευροεπιστήμη είναι δύο τομείς που στο μέλλον θα δώσουν νέα ερεθίσματα στη μελέτη της τεχνητής νοημοσύνης.
Ο Josh Tenenbaum, διευθυντής του εργαστηρίου Υπολογιστικής και Γνωσιακής Επιστήμης του Πανεπιστημίου του MIT, είναι επικεφαλής ενός φιλόδοξου νέου ερευνητικού προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης, υπό την αιγίδα του ΜΙΤ, επονομαζόμενο ως “MIT Quest for Intelligence”, ισχυρίζεται πως το ανθρώπινο μυαλό θα είναι ο άξονας των νέων μεγάλων καινοτομιών.
Στο έργο αυτό συμμετέχουν επιστήμονες Υπολογιστικής, καθώς και μηχανικοί, από κοινού με νευροεπιστήμονες και γνωσιακούς ψυχολόγους, με σκοπό την έρευνα αυτού του πεδίου. Το όραμα του Josh Tenenbaum, όπως ο ίδιος το περιέγραψε στο “EmTech”, ένα συνέδριο που διοργανώθηκε στο ΜΙΤ, είναι η κατασκευή μιας μηχανής ΑΙ στα πρότυπα ενός βρέφους, δηλαδή μια μηχανή «έξυπνη» με ικανότητες εκμάθησης.
Τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί πολλές εκπληκτικές εξελίξεις στο χώρο της τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίες όμως έχουν βασισθεί κυρίως σε έναν αριθμό από καινοτομίες στο χώρο της Υπολογιστικής Νοημοσύνης και ειδικά στα νευρωνικά δίκτυα. Για παράδειγμα, η «Βαθιά Μάθηση» έδωσε στους υπολογιστές τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν τα λόγια στην ομιλία και τα πρόσωπα στις εικόνες, με ακρίβεια κοντά στην ανθρώπινη. Στη «Βαθιά Μάθηση» βασίζεται και η πρόοδος στα προγράμματα παιχνιδιών, συμπεριλαμβανομένου του “AlphaGo” της εταιρείας “DeepMind”. Επιπλέον, η συγκεκριμένη προσέγγιση έχει συμβάλει και στη βελτίωση των αυτοκινούμενων οχημάτων, αλλά και της ίδιας της ρομποτικής.
Παρόλα αυτά, ο Josh Tenenbaum τονίζει πως κανένα από αυτά τα συστήματα δεν είναι πραγματικά «έξυπνο»: «Κανένα από αυτά τα συστήματα δεν έχει την ευελιξία, την κοινή λογική και τη γενική νοημοσύνη ενός παιδιού ηλικίας δύο ετών ή ακόμη και ενός έτους. Τι λείπει λοιπόν;»
Η έρευνα του Tenenbaum επικεντρώνεται στη μελέτη της γνωσιακής επιστήμης με σκοπό την κατανόηση της ανθρώπινης νοημοσύνης. Από το έργο του είναι σαφές ότι ακόμη και τα παιδιά πολύ μικρής ηλικίας είναι σε θέση να απεικονίσουν πτυχές του κόσμου, χρησιμοποιώντας ένα έμφυτο τρισδιάστατο μοντέλο. Αυτό δίνει στους ανθρώπους μεγαλύτερη ενστικτώδη κατανόηση του φυσικού τους κόσμου σε σχέση με έναν υπολογιστής ή ένα ρομπότ. «Τα παιδικά παιχνίδια αποτελούν πειράματα. Αυτό καθιστά τους ανθρώπους τους πιο έξυπνους μαθητές στο γνωστό σύμπαν», αναφέρει μεταξύ άλλων.
Πρωτοποριακό έργο του Josh Tenenbaum είναι η ανάπτυξη προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών, ικανών να μιμηθούν μερικές από τις πιο ασαφείς πτυχές του ανθρώπινου νου, χρησιμοποιώντας πιθανολογικές τεχνικές. Το 2015, μαζί με άλλους δύο ερευνητές δημιούργησαν προγράμματα για ηλεκτρονικούς υπολογιστές ικανά να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν νέους χειρόγραφους χαρακτήρες, καθώς και ορισμένα αντικείμενα σε εικόνες, έχοντας δει μόνο μερικά παραδείγματα. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας δείχνουν ότι ακόμη και τα καλύτερα προγράμματα μηχανικής μάθησης, συνήθως, απαιτούν τεράστιες ποσότητες δεδομένων εκπαίδευσης.
Το έργο “Quest for Intelligence” επιδιώκει, επίσης, να διερευνήσει τις κοινωνικές επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης, γεγονός που σημαίνει να αιτιολογηθούν οι θεμελιώδεις περιορισμοί και τα μειονεκτήματα της τεχνολογίας, καθώς και ζητήματα όπως η αλγοριθμική προκατάληψη και η δυνατότητα επεξήγησης (δηλαδή του λόγου όπου ένα σύστημα ΑΙ «συμπεριφέρεται» με τον συγκεκριμένο τρόπο).
Ο Tenenbaum σημειώνει ότι το όραμά του για την τεχνητή νοημοσύνη, είναι πλέον ένα όραμα πενήντα ετών. Προσπάθησε να αντλήσει έμπνευση από την ανθρώπινη νοημοσύνη, με την έλλειψη όμως του επιστημονικού υπόβαθρου. Πλέον όμως τα πεδία της γνωσιακής επιστήμης και της νευροεπιστήμης είναι πιο ώριμα, άρα αυτό το εγχείρημα καθίσταται ως ιδιαίτερα ξεχωριστό.
Πηγή: Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής